Як освітні втрати впливатимуть на майбутнє України
Останні роки стали випробуванням для освітньої системи в Україні: пандемія COVID-19 змусила школи перейти на дистанційне навчання, а після цього розпочалася війна, що ще більше ускладнило доступ до освіти. За даними Міністерства освіти, зараз майже 1 млн дітей навчається онлайн: приблизно 600 тисяч в Україні, ще майже 400 тисяч за кордоном. Тож маємо ситуацію, коли в певних регіонах України зростає ціле покоління дітей, які через локдаун і війну не були в школі жодного дня.
Чому очне навчання важливе?
Соціалізація та розвиток емоційного інтелекту. Діти, які навчаються в колективі, розвивають важливі соціальні навички: уміння співпрацювати, спілкуватися, вирішувати конфлікти та налагоджувати стосунки з однолітками. Очне навчання дозволяє дітям розвивати емпатію, вміння виражати емоції та розуміти емоції інших — навички, які є основою для здорового суспільства.
Психологічна підтримка та стабільність. Для багатьох дітей школа й навчальний процес загалом є не лише місцем навчання, але й зоною психологічного комфорту. Цікавий факт: попри усі виклики війни, за даними OECP українські учні відчувають більшу безпеку в школі порівняно зі школярами з інших країн ОЕСР. Як зазначає відомий освітній експерт, директор з освіти OECP Андрес Шляйхер: «В Україні, де вже сотні закладів освіти зруйновані внаслідок військової агресії росії, а значна частина шкільного життя учнів проходить у сховищах, підлітки почуваються у більшій безпеці, ніж у середньому в країнах ОЕСР, і значно більше, ніж у таких державах, як, скажімо, Велика Британія чи Сполучені Штати Америки. Українські підлітки також мають вище емоційне відчуття приналежності до школи.»
Окрім того, навчання у фізичному середовищі сприяє кращому засвоєнню матеріалу, цьому сприяють спільне обговорення завдань у класі, взаємодія з учителем та обмін ідеями з однолітками.
Наслідки для покоління дітей, які не були в школі
Починаючи з 2020 року, велика кількість українських дітей не мала змоги повноцінно навчатися в школі. Через пандемію, а потім війну багато з них або не відвідували школу взагалі, або мали лише періодичні можливості для очного навчання. Це призвело до значних освітніх втрат і нестачі важливих соціальних навичок. Згідно з даними Світового банку, один рік пропущеного очного навчання може знизити майбутні заробітки людини на 9% через втрату освітніх можливостей і навичок. Для економіки це означає потенційні втрати, які можуть сягнути до 16% ВВП на душу населення, якщо країна не впровадить стратегії компенсації цих освітніх прогалин.
Освітні втрати. Згідно з дослідженням Світового банку, світові освітні втрати через пандемію COVID-19 і, зокрема, багаторічне дистанційне навчання оцінюються як «катастрофічні». Україна, що й так зіштовхнулася з наслідками пандемії, переживає тепер і додаткову кризу, спричинену війною. За даними ЮНІСЕФ, внаслідок повномасштабного вторгнення росії понад 5,3 мільйона дітей в Україні не мали постійного доступу до навчання, а третина з них не мала доступу навіть до дистанційного формату, особливо в районах, постраждалих від бойових дій.
Звіти Державної служби якості освіти України також підкреслюють, що діти, які протягом тривалого часу навчалися дистанційно або мали обмежений доступ до уроків, зазнали суттєвих втрат у знаннях з базових предметів. За оцінками служби, середній рівень навчальних досягнень таких учнів знизився приблизно на 30%, що особливо відчутно в математиці, природничих науках та грамотності. Відсутність системного підходу, особистого спілкування з учителем та загальної соціальної взаємодії значно погіршує засвоєння нових знань і навичок, що зазвичай формуються лише в очному навчальному процесі.
Наслідки цих освітніх втрат можуть проявлятися не лише в зниженні рівня академічних знань, але й у вужчих кар'єрних перспективах, що, у свою чергу, вплине на економіку країни загалом. Покоління, яке не здобуло належної освіти, матиме менше шансів на конкурентоспроможність у глобальному світі. Для країни це означає втрату кваліфікованих кадрів і зниження потенціалу економічного розвитку.
Саме тому розширення доступу до безпечного очного навчання є критично важливим. Там, де це безпечно, варто відновлювати очне навчання, забезпечуючи школярів необхідними ресурсами та психологічною підтримкою. Школи, особливо в менш постраждалих від війни регіонах, повинні стати пріоритетом для стабілізації освітнього процесу. Навчальні заклади мають бути забезпечені психологами, соціальними працівниками та іншими фахівцями, які можуть допомогти дітям адаптуватися після тривалого дистанційного навчання. Важливо створити середовище, де діти можуть почуватися захищеними, висловлювати свої емоції та отримувати підтримку.
Хочемо ми того чи ні, а проблема подолання освітніх втрат з нами надовго. Тому важливо створювати й впроваджувати системні рішення з надолуження освітніх втрат та інвестувати у професійний розвиток учителів. Учителі потребують підтримки та додаткових знань для роботи з дітьми, які тривалий час перебували в ізоляції. Важливо забезпечити їх ресурсами та програмами підвищення кваліфікації, що допоможуть їм ефективно взаємодіяти з учнями в умовах нових викликів.
До цього важливо додати програми компенсаційного навчання, спрямовані на надолуження пропущених знань, а також соціально-емоційної підтримки дітей. Програми літніх шкіл, тьюторингу та підтримуючих занять можуть стати важливими інструментами для відновлення та допомоги дітям повернутися на необхідний рівень знань. Також необхідно залучати цифрові платформи для дистанційного і змішаного навчання, щоб забезпечити гнучкість і доступність освіти навіть в умовах нестабільності.
З цим зокрема можуть допомогти онлайн-програми Освіторії — громадської спілки, що понад 10 років реформує та розвиває освітню галузь в Україні. Так, організація пропонує широкий перелік інструментів для вчителів та дітей, спрямованих на подолання освітніх втрат.
І наостанок, в питаннях подолання освітніх втрат важливо, щоб батьки, школа і держава були партнерами в цьому процесі і діяли в інтересах дитини й відповідно майбутнього нашої країни. Бо діти — то і є майбутнє.
Інформує biz.nv.ua